V ZÁPALU INOVACE
Vypočítavost v novinkaření ● vyluštění „hipster“ až s nápovědou ● podobnost postupů s ultrapravicí?
Slovo „obohacování“
má několik významů a tyto vesměs bývají spojeny s toužením.
Například někdo je v životním zápalu po obohacení se
finančním, jiný je zas upnut na obohacení se jinakostí od
cizáctva. Ani jeden z předhozených překladů ve mně nevybuzuje
pointu. Mezi finanční Rothschildy se včlenit nehodlám a jinakost
mě mnohdy zaskočí už v mateřském jazyce.
Nedávno jsem totiž v
časopise zaregistroval termín „hipster“. K mně neznámému
slůvku byla dokonce přibalena celá reportáž, kdy jednotliví
zaměstnavatelé byla dotazováni, zda by vůbec nějakého hipstera
přijali. A světe div se, manageři se obratem rozpovídávali.
Z odpovědí jsem pochopil, že jsem právě obohacen čímsi
mně dosud neznámým, ač pro dotázané bylo slovo hipster všední.
Nejprve co jsem z onoho
časopisu pochopil. Prý se jedná o jakési předem společensky
zatracované mladíky a slečny, kteří za své (blíže v textu
neurčené) názory na svět dobrovolně přijímají trnové koruny.
Přesto neustoupí a svému odsunutí se pouze vysmívají. Což byly
jediné tamní identifikační znaky. Poté už jen následovaly
zkušenosti oslovených manažerů s onou mně tajemnou sociální
skupinou a článek končil - můj zájem o ni naopak nabyl značných
rozměrů. Z oněch OBECNĚ v reportáži uvedených rysů se mi cosi
blížilo.
…
Obratem jsem zamířil k
informační studnici dneška a zadal klíčové slovo. Můj
předchozí zájem o onen zdánlivě zbrusu nový proud začalo
nabourávat jisté podezření. A to se při instruktážní
procházce s přítelkyní, kde jsem byl upozorňován na názorné
příklady, jen a jen potvrzovalo. Možná jsem byl terminologicky
zaostalý nejen já, proto podobně neznalé nyní obohatím. Takže:
O žádnou novinku
nejde, pouze je inovován pojem pro staré známé subkultury.
Slangově odedávna nazývané „anarcháni“, „hippíci“,
„lidskoprávníci“ a „fetky“. (Klidně bych přidal i slůvko
„levoty“, jenže to by ze židlí zdvihlo takové z našich
řad, kteří by opětovně brumlali o „přežitém vymezení
levice vs. pravice“.)
Ona sociologizující
reportáž sice zapomněla dodat, že odtažitost zaměstnavatelů od
popisovaných je toliko věkem „revolucionářů“ vymezená a
dočasná, protože z důvodů určitých příbuzenských
provázaností nebo bývalých subkulturních známostí... Nicméně
pro dnešní příspěvek je podstatný neomarxistický elán
„zatracovaných“ k inovacím.
Prostě nám už dávno
známí si vylovili neobvyklý termín, avšak termín kdysi kdysi a kdesi se vyskytující, a tímto se následně ohánějí. A zároveň mu
dodali punc vědecké inovace, kterou obohacují šeď dneška.
(Přičemž kuriózně vše vyšperkovávají tím, ale oni žádní
hipsteři nejsou. K rozpoznávacímu kódu hipstera totiž
nezbytně sluší se obratem od termínu distancovat.)
…
V opačné subkultuře má
potřeba po inovacích jinou podobu. Nejde o novinářské nálepky,
tam je vše vyřešené univerzálně použitelným „neonacisté“
(naopak distancování se od termínu „neonacisté“ není
součástí dobrovolného subkulturního bontonu, nýbrž nezbytností
pocházející z trestního práva). Dnes míním potřebu po
inovacích pocházejících zevnitř subkultury.
Inovace – nazvatelné
co „módní vlny“ – na ultrapravici bývají dílem jedinců
nazvatelných jako skupinové autority. U těchto přitom není
podstatné jejich teoretické vybavení, nýbrž „plácovopozádovská“
obliba u skupinové většiny. Vždyť také se jakousi
losnovsko-mažňákovskou formou demokracie až umanutě zaštiťují.
...
K dnešnímu
příspěvku mě motivovala podoba v metodách (i potřebách?)
pro subkulturní inovace. I oni hipsteři vytáhnou nejprve cosi
z minulosti a okázale si to zavěsí na
sebe. Důležité je, že to není z dneška a zároveň jednou
to tu už bylo u něčeho, od čeho není nezbytnost se odtahovat.
Poté přihodí okázalé deklarování o přijmutí svršku za svůj
osobitý styl, ku kterému se dostali toliko svou procítěností
vkusu. A ač naoko ostatní odrazují, aby je v tomto
kopírovali, sami se pýří nad početím jakéhosi staronového
trendu.
Na
druhé straně politického spektra skupinové autority hledají
inovování/obohacování spíše v teorii (u vizáže teprve
nedávno ony skupinové elity úspěšně vštípily subkultuře
pohrdání vůči tzv. agroskins). Postup je skrze vytažení jednoho
či dvou jmen okrajových esejistů z minula, na které/á se
vznesou ódy. Posléze se přidá – pro svou univerzálnost
polospravedlivá – obhajoba, že velikost oněch až nyní může
být doceněna. Ti dnešní jsou pouze žáci jmen, která by prý
měla být už dávno počítána mezi nejvýznamnější myslitele
dějin.
Může
vskutku být taková podoba v postupech náhodná? Není to jen
podobného zastírání určitého vyhoření těch, kteří
ustoupili od neodchylnosti?
Žádné komentáře:
Okomentovat