Co vlastně volič volí?
Odpověď by měla být snadná: přeci
nejméně špatnou ze všech špatných možností. Frázičková
zásobárna poskytuje i hlubší vysvětlení:
„nejlepší politický režim lidstva“. Nebudeme jmenovat další
klišé, čtenářova pozornost by umdlela vzápětí. Především
totiž volíme s nadšením a uvědoměle. Bez volení by na
světě nebyla duše lidstva.
Zatím bezproblémový úvod má jednu
zásadní vadu. A to vskutku maximální: nikdo neví proč vlastně
volí tak nebo onak. Proto vám to nikdo ani nepoví. Byť dotázaný
se bude snažit sebevíce a bude otevřený jak vrata od chléva.
Teď nebudeme zmiňovat, kterou konkrétní
kandidátku volič volí. Ale PROČ volí právě takovou a takovou
možnost. Některé věci si
totiž nechceme připustit ani sami před
sebou. A na naivistické teorie o voličově předem určujících
zájmech klidně zapomeňte. Určitě u poměrného volebního
systému. Vždyť tam pro každý proud primárního zájmu bývá
reálná alternativa pod jinou hlavičkou. Např. pravicové
ekonomické zájmy voliče by mohla hájit hned dvojice reálně
volitelných pravicových stran. Striktní racionalita konkrétního
hlasovacího výběru proto bude stejně někde za bukem a předchozí
noblesní klíč o výsostně racionálním výběru dle voličových
zájmů ponechejme v kategorii klíčů bezzubých.
Anebo si vezměte taškařici, kde notná část
veřejnosti bude sledovat možnost své podpory dotyčného jedince
na unikátní pozici. Přeskočme volby senátní, spíš jukněme po
metodologii k české sesli prezidentské. Politická psychologie
(tedy ta v demokratickém hávu) pro podobný typ voleb sice nabízí
i seriózní možnosti co hraje důležité a ještě důležitější
role. Jenže podíl některého z faktorů bývá vyjádřen
natolik širokým pásmem, že to zůstane toliko námětem pro
bulvárnější tiskoviny či pokročilé pivní debaty. Nebo v
jejím rámci naleznete hned spoustu protichůdných škol, tudíž
vychrlená procenta o síle toho či onoho faktoru na výsledné
voličovo rozhodnutí se potlučou navzájem.
Ani i kdyby se nakrásně podařilo ustanovit exaktně
vyjádřenou tabulku faktorů (opět jenom těch náležících do
slušné společnosti), ze které by se dalo nanejvýš pravděpodobně
odhadnout chování za plentou, vždy podobná tabulka bude jen na
jedno použití. Protože už mírná změna vše překope a nikdy
nevznikne tabulka ke všem volbám univerzálněji.
Zbývá už jen možnost vše vyhýbavě zabalit do
velkolepého transu pomocí slůvka humanismus, kdy už ojedinělost
každého z pytlů buněk Homo sapiens sapiens dává „hodnotu
pro hodnotu“, proto demokratické volby nad Bohem, apod.
Jenže není to v rozporu s tím, co web
Antidemokrat hlásá? Tedy že volební výsledky jsou v zásadních
rysech bezpečně programovatelné, jinak by se žádné volby
nekonaly? Vůbec není.
Vysvětlení existuje, pouze jej není vhodné říkat
nahlas, s galantností nemá za mák společného a „lidskost“ je
v něm spíše nadávkou. Prostě dámě Demokracii byste jeho
vyzrazením učinili medvědí službu. Představme si úplně
nejsnažší systém voleb, klidně i přenesený do divácké
soutěže o zpěváka roku. Věci hrající roli při rozhodování
mas budou k nalezení natolik nízko, že bonton velí sklopit zrak.
Od vypasovaného poklopce po tetování na tváři (i to už zde
bylo), od sympatií k dotyčnému sportovnímu klubu po bradavici na
tváři, od vyhrocené maskulinity po homosexuální zženštilost,
od nadání k tlupovitému sebeprosazení se po fascinujícně
vypočítavé bídáctví, od všudypřítomného billboardu po
koblihu....
Nyní se nabízí otázka. Nejde už o to PROČ kdo
volí takového a takového kandidáta, ale CO na něm vlastně volí.
Bizarních jevů vstupujících do rozhodování o vážných věcech
je nepřeberná kupa. Čtenář odpustí, pokud další podobné
možnosti přenechám už na jeho fantazii. Opravdu důležitá
politická témata mohou být snadno převálcovaná podobnými
faktory. Ale veřejnost miluje právě obscénní poťouchlinky, byť
se brání nosit na erbu demokracie pouze samotnou animálnost. Na
druhou stranu populace zbožňuje i lichotky o tom, že všechna
rozhodnutí vychází právě z lidu.
Ti reálně
mocní v útrobách politiky podobné absurdity samozřejmě vědí.
A bez bariér etiky s nimi operují. My se jen bojíme ony faktory i
veřejně pojmenovat (natož pojmenovat ty reálně mocné). Obáváme
se připustit si tonáž přízemností. Jak jednou po hypotetické
přeměně Režimu, tedy po eliminaci moci cizích drátků z pozadí,
nepřipravit vlastní populaci o tuto její návykovou potěchu?
Když víme, že vsugerované přesvědčení o moci hlasu je pro
mnohé jedince tuze motivační? Ale aby zároveň populace zůstala
ušetřena obdobných ústavních lží o volbách coby zdroje moci?
Přeci vyhlašovat televizní pěveckou soutěž každý měsíc zas
a znova zvlášť!!!
Žádné komentáře:
Okomentovat