ANEB "A K ČEMU MI TO BUDE, PANE UČITELI?"
Míšení všech a všeho je ikonovou stálicí mezi
zvrácenostmi momentálního Systému. Byť se teď asi tuší psaní
k multikulturalismu, jádro zhoubně mylného uvažování je mnohem
hlouběji. A to u slůvka „rovnost“. Blouznění o rovnosti je
pak nebezpečné i v rámci jediného národa.
Termín „společenská spravedlnost“ je fangličkou, v jejímž
stínu dochází k zániku hodnot. Nejen v ekonomizujícím
slova smyslu u skalních marx-leninistů, daleko aktuálnějším
nebezpečím pro tradiční hodnoty je demokratická lidsko-právní
mutace. Tato onu sociální spravedlnost našla v rovnosti sice
nikoliv nutně finanční, ale zato s takovými paragrafy, kdy
jejich ocásky znásilňují do namixovaného „spravedlivě
rovného“ tvaru cokoliv tradičního. Ale „spravedlnost“, to
zní pompézně. Spravedlnost ve vyhnětené rovnosti…
A „spravedlnost pro děti“, kdo by odolal. Možná si
pamatujete na svou účast v také či onaké roli při zápisu
prvňáčka. Ona zdánlivě slavnostní chvíle jistě bude brzy
nazvána nejzarputilejšími stoupenci inkluzivního vzdělávání
(teorie o dobrodiní vzdělávání ÚPLNĚ VŠECH dětí téhož
věku v jedné studijní skupině) selekcí. Přičemž
k poslednímu cizímu slovu jsme všichni už tak nějak naučeni
si dosadit spojitost s Holocaustem. Tudíž jej chápat hanlivě,
šokujícně, štítivě. Jenomže zrovna tato selekce je
v pozitivním slova smyslu.
Jenže nakolik se podobně násilná rovnost dá opravdu
realizovat? Ze zvažování dnes vynechejme fatálnější tělesné
vady. Protože toliko jejich přejmenováním třeba na „nedostatky“
se důsledky např. slepoty nezmírní. Naštěstí mezi levicovými
teoretiky jsou zastánci inkluzivního vzdělávání i včetně
takto mezních případů dosud osamoceni. Jistěže by připravený
pedagog zvládl naučit např. číst pětadvacet prvňáčků
klasicky a zároveň jedno slepé dítě pomocí Breillova písma.
Jenže ta efektivita. Alespoň prozatím je podobné třídění u
vstupu na ZŠ zachováváno. Ideologická fráze o tom, že zdravé
děti se soužitím s handicapovaným dítětem už od první
třídy naučí větší toleranci, dosud všem zjevné doplácení
většiny na menšinu nezastřelo.
Jiné to je u zvažování snížených duševních způsobilostí.
Zde, ačkoliv psychologicko-pedagogické vyhodnocení dětí při
zápisu mnohé může napovídat, stoupenci inkluzivního vzdělání
už prosadili maximální přehlížení těchto odlišností.
Teoretici rozebírané postmoderny přehlížejíce problém s „co
kdyby náhodou“. A laičtí rodiče si pak ve vybičované
politické atmosféře už nebudou jisti při ohrazení se ve
prospěch svých konvenčních dětí tak, jak by tomu bylo v o
odstavec výše zmíněném případě.
Vlak rovnosti je už rozjetý a dříve zcela samozřejmé je
ryze kavárenskou „sborovnou“ ocejchováno co provinční
přežitek. A to i když pubertální stav onoho v nižších
ročnících trpěného duševně zaostalého spolužáka dosvědčil,
že prostě přiměřené způsobilosti nemá a kvalita vzdělávání
pro ostatní spolužáky se tím jedině snížila.
Ale pokud půjdeme od krajností v předpubertálním a
pubertálním věku, i členění adolescentní mládeže je dnes z
politických důvodů problematické. Snad jen povinnost vydržet ve
vzdělávací soustavě toliko devět let zabránila tomu, aby
maturita byla devalvována ještě více.
Vždyť segregace ve školství nemá být škozením méně
způsobilým dětem, právě naopak. Dokonce by společnost měla
přivítat ještě o něco podrobnější škatulkování. Vezměme
si často zaslechnutelnou školáckou větičku z nadpisu: „a k
čemu mi to bude?“
Jsou okruhy školní látky, u kterých je okamžité zodpovězení
podobné otázky nejen obtížné, ale mnohdy i nemožné. Ale ne
proto, že by pohrdání obsažené v otázce bylo opodstatněné.
Existují situace k jejichž vyhodnocení je nezbytné ihned znát
množství informací a ovládat škálu dovedností zároveň, aby
byl člověk schopný nějaký reálný stav kvalitně řešit. A ani
tak si člověk nemusí uvědomovat, co všechno v ten moment použil.
Mezi gymnaziálními studenty je přímo „povoleně“
opovrhovaná matematika. Výpočty průběhů funkcí (převážná
část látky) vskutku mohou nahánět dojem, že snad kromě pár
budoucích jaderných fyziků apod., jsou ostatní předmětem
obtěžováni zbytečně.
Jenže po letech přichází poznání, že získané kompetence
se výtečně dají využít třeba při modelování politických
dějů. A to třeba jen pro účel vlastního rozmyslu. Jenže kdyby
vám tehdy takto odpověděl na inkriminovanou otázku pedagog, z
jeho střelhbité odpovědi byste si toho stejně moc neodnesli.
(Podobné případy se dají jmenovat pro ZŠ.)
Ale co když specifický žák k onomu osvobozujícímu pocitu
poznání – byť pocit nemusí mít finanční přínos - ani po
letech nedojde? A vlastně nikdy nebylo pravděpodobné, že k němu
dojde? Je to tím, že látka obecně užitečná nebyla nebo to je
tím, že dítě bylo zbytečně fanatickými stoupenci inkulze
přinuceno zbržďovat okolí? Další daň za umanuté
rovnostářství. Pro všechny strany.
Žádné komentáře:
Okomentovat